شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 27 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۸:۴۳

مرکز جهانی سیاست‌های انرژی دانشگاه کلمبیا گزارش داد:
بازار LNG: کوچکترهایی که تاثیرگذارترند

باشگاه خبری فراساحل: قیمت LNG در چند سال گذشته بعداز موج جدید ظرفیت‌های صادراتی ایجاد شده در مثلا استرالیا و ایالات متحده کاهش یافته است. البته علی‌رغم نگرانی‌هایی که نسبت به فروپاشی بازار این محصل به دلیل اشباع ایجاد شده وجود دارد، تعادل بین عرضه و تقاضا از آنچه که انتظار می‌رفت محکم‌تر است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل گزارش جدید مرکز جهانی سیاست‌های انرژی دانشگاه کلمبیا می‌گوید که یک گروه از کشورهای نسبتا کوچک (البته کوچک نه از منظر وسعت و جمعیت، که بیشتر از منظر مقدار خرید LNG) با خرید محموله‌های LNG تا حدی از اشباع بازار کاسته‌اند.هر کدام از این کشورها به تنهایی در بازار LNG چندان تاثیرگذار نیستند. در مجموع این کشورها ۳.۳ درصد کل واردات LNG دنیا را در سال ۲۰۱۴ از خود کرده‌اند اما از آن زمان بخش بزرگی از رشد واردات این حوزه مربوط به این کشورهای کوچک بوده است به طوری که در سپتامبر ۲۰۱۷ حدود ۵۷ درصد کل افزایش واردات LNG از آنِ این کشورها بوده است. به بیان دیگر، این کشورها در کنار هم تقاضا در بازار  LNG را بیشتر از مجموع چین،‌ هندوستان و تایوان افزایش داده‌اند.
در این گزارش فهرستی از این کشورها را به شرح زیر ارائه کرده است:
کویت: ۳.۶ متریک تن در سال
امارات متحده عربی: ۲.۸ متریک تن در سال
تایلند: ۳.۸ متریک تن در سال
اندونزی: ۲.۹ متریک تن در سال
سنگاپور: ۲.۶ متریک تن در سال
لیتوانی: ۰.۹ متریک تن در سال
پاکستان: ۱.۰۴ متریک تن در سال
مصر: ۶.۷ متریک تن در سال
لهستان: ۱.۲ متریک تن در سال
اردن: ۳.۵ متریک تن در سال
جامائیکا: ۰.۳ متریک تن در سال
مالت: ۰.۲ متریک تن در سال

در گزارش دانشگاه کلمبیا ادعا شده است که یکی از المان‌های ضروری که باعث چنین رشدی شده است افزایش قابل توجه ناوگان ذخیره‌سازی شناور و واحدهای گازی‌سازی مجدد FSRUs است که تا حدی بیشتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد: کشتی‌هایی که می‌توانند گاز مایع شده را به گاز آماده توزیع و مصرف تبدیل کنند. FSRUs قادر به جابجایی هستند و می‌توانند جایگزین ترمینال‌های هزینه‌بر واردات LNG شوند. ساخت یک ترمینال جدید LNG زمان‌بر است و سال‌ها طول خواهد کشید در عوض ساخت یک FSRUs زمان کمی لازم دارد. در گزارش دانشگاه کلمبیا آمده است که FSRUs تنگناهای زیرساختی را از بین برده، هزینه‌های سرمایه‌ اولیه و زمان را کمتر می‌کنند. از طرفی توسعه پروژه‌های واردات در بسیاری از کشورهایی که امکان استفاده از پروژه‌های گازی‌سازی مجدد سنتی در ساحل را ندارد تسهیل می‌کنند. این امر مفهومی جهانی دارد. افزایش واردات این وارد کنندگان کوچک به جذب محموله‌های اضافی به ویژه از استرالیا و ایالات متحده کرده است.

این ادعا که بازار LNG اشباع نیست بر اساس خوش‌بینی متداول حاکم بر این بازار است. اویل پرایس می‌نویسد که چند روز پیش، آژانس بین‌المللی انرژی گزارش چشم‌انداز انرژی خود را منتشر کرد که تاکید ویژه‌ای بر گاز طبیعی داشت. در این گزارش IEA مدعی شده است که «با وجود bcm 140 ظرفیت LNG که در حال حاضر در حال ساخت است، بازار گاز در چند سال آینده عرضه خوبی به خود خواهد دید» اما قبل از آن هم توضیح می‌دهد که «قبل از سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری لازم برای ظرفیت‌های جدید نیاز است». گزارش دانشگاه کلمبیا می‌گوید که امروزه بازار به حالت اشباع نرسیده است. نویسندگان این گزارش اروپا را مثال خوبی برای این ادعای خود می‌آورند و آن را بازار پر زرق و برق LNG دنیا می‌خوانند. این ادعا از این جهت است که اروپا یک خریدار انعطاف‌پذیر است و زیرساخت‌های لازم برای بالا و پایین شدن واردات را دارد و بر سر منبع تولید برق هم در رقابت است.

آنچه که در بازار اروپا رخ می‌دهد مدرکی دال برای پویایی بازار LNG است. به عنوان مثال، واردات LNG به اروپا بعد از حادثه فوکوشیما کاهش یافت چون ژاپن به LNG بیشتری نیاز داشت و خریداران اروپایی هم قیمت بالای LNG  را قبول نمی‌کردند. نتیجه نهایی که گزارش دانشگاه کلمبیا می‌گیرد این است که موج عظیم عرضه LNG در چند سال گذشته در اروپا خودی نشان نداده است. کاهش قیمت حاصل از ترمینال‌های جدید در استرالیا و ایالات متحده بوده است اما واردات اروپا از آن نشانی ندارد. این گزارش می‌گوید موج بزرگ LNG که اروپا در انتظارش بوده جامه عمل نپوشیده، علی‌رغم این‌که ژاپن، کره جنوبی و چین از ۲۰۱۴ تا اواخر ۲۰۱۶ حدود ۱۰ متریک تن در سال کاهش داشتند. اویل پرایس هم با بررسی گزارش دانشگاه کلمبیا، ‌از چرایی این روند می‌پرسد و پاسخ می‌دهد که محموله‌های LNG به اروپا نمی‌رسند به این دلیل که این چند کشور کوچکی که گزارش دانشگاه کلمبیا از آن‌ها نام برده تمام عرضه مازاد در چند سال گذشته را خریداری کرده‌اند. ۱۲ بازار نوظهور از واردات قابل چشم‌پوشی LNG در سال ۲۰۱۴ به واردات جمعی LNG به اندازه کل واردات چین رسیده‌اند. گزارش دانشگاه کلمبیا می‌افزاید «واضح است که بازار LNG آنطور که بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند بازار شل و سستی نیست».



  کد خبر : 4823
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :